Teckna.ning.com

Teckna.ning.com - Teckna böckernas webbplats.

Hej, Jag har skaffat mig en Wacom Intuos 3.
jag laddade ner en trial på Open canvas som var ganska bra, men nu har test tiden gått ut så jag kan inte använda det mer.
Så jag undrar om nån vet nått bra program som man kan använda sin tablet med. (spelar ingen roll om det är gratis eller ej)

Visningar: 527

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Tjena Jerry! Själv har jag en Intuos 2 (A5) och använder Paintshop Pro X och Painter IX.5, som båda har stöd för att styra penslarnas beteende med tryckkänslighet/vinkel mm. Gillar speciellt Painter XI.5 eftersom du kan fritt rotera pappret när du jobbar, för själv bara MÅSTE jag lägga pappret snett när jag tecknar :) Dessa kan du ladda ner demoversioner från www.corel.com om du vill testa!

Jag TROR att Gimp (open source) även har stöd för tryckkänslighet också. Om du vill jobba med vektorgrafik har du exempelvis Flash, Illustrator och Expression. Wacom har länkar till andra typer av program också (www.wacom.com). Have fun!
Tack så mycket Magnus, Har ingen aning om vad Painter IX är ;P men jag har den där Corel Painter Essentials 3 Men den ritar mer pensel-aktigt vilket jag inte gillar. antingen är det jag som inte kan programmet eller så e det inte bra, men ska nog testa Painter IX =) Och jag håller med dig! Det e impossible att rita utan att vrida pappret =D.

Filip. Jag köpte den för 3.300:- Tror jag. Kolla www.dustinhome.se en bra affär, med snabb leverans.
Oooh, vad stor! O_o Jag har tyvärr bara råd med A5-format... Vill ha en wacom bamboo eller en ritskärm. För min har pajat, nu då... *suck* Någon som vet vad jag ska göra för att fixa den? Problemet är att pennan hakat upp sig och fortsätter rita fast jag lyft den från ritytan. Lite svårt att göra en teckning med bara ett penseldrag...
Blir nästan frågan för om man ska skaffa den eller en bil, hehehe
Inte ett jätteaktivt forum det här, men jag svarar i alla fall, i fall fler är intresserade.
OpenCanvas är ett väldigt trevligt program att skissa, tyvärr krashade det så ofta och slumpmässigt för mig att det hamnar inom kategorin värdelöst. Support utövar mest utpressning - köp, så talar vi om hur det kan fixas... Funkar det för dig, vågar jag kalla det prisvärt.

Corel Painter X: Jag kan inte få optimal tryckkänslighet i detta program, några andra underligheter irreterar under "Brush Creator". Att måla, dock, är en helt annan upplevelse. Jag har inget negativt att säga där. Man kan rotera sin kanvas, och PX reagerar på "tilt" (pennans lutning) och känner igen flera olika pennor, inkluderande airbrushen som följer med Intus 3 Special Edition.

Adobe Photoshop CS3 Extended. Vilken skillnad mot CS2 - mycket renare upplägg. Att bara skissa fungerar lika väl som OC, bra tryckkänslighet, men ingen tilt eller imponerande igenkänning av olika pennor (ska fungera men något begränsat, ta en titt på wacoms forum, läste något där... någonstans...). Bättre möligheter att korrigiera färger och nivåer med mera. Bra penselalternativ, inte som Painter X, men väldigt bra, dock mer avancerat än painter X för custom brushes.

GIMP har jag inte provat med en wacom, men jag har aldrig tyckt om det programmet... men det är gratis, och gratis är billigt :)

Det var nog en kvick summering. Prova alla och se vad du gillar. Är de student kan du köpa en studentlicens av PS CS3 Extended för cirka 2000 pengar - vilket jag tänker göra snart. Corel Painter X kostar runt 3500 till 4000 och då PS och Painter är ett bra komplementerande par så blir det nog ett inköp av Painter X (kanske till och med version 11 om det är något de jobbar på, jag vet inte, men de borde) senare.
Men som sagt, prova och se vilka du tycker om.

[Edit] Att använda en wacom med Maya är också väldigt trevligt. Och även ZBrush fungerar väldigt bra med en wacom då det reagerar på tryck. Vet inte med MudBox.[/Edit]
Jag hade corel painter förut, men blev tvungen att ominstallera och den vill inte godkänna installeringskoden, såatteee...
Gimp är jättejobbigt. Min lärare envisas med att det är mycket bättre än Photoshop och att det har samma funktioner, men jag fixar inte detta program. Plågsamt att arbeta med!
Fast just nu använder jag ju ingenting, då min tablet vara kaputt... Dx
Underligt att Painter inte vill godkänna din kod... den uppenbara frågan är ju om du är säker på att du skrivit in den rätt :)
Wacom har lite underliga problem vad jag har förstått, nyligen hade jag bara tillgång till handverktyget i alla mina grafiska program. Löste det genom att rycka ur min Intuos3, avinstallera drivrutinerna, starta om, koppla in min tablet igen och återinstallera drivrutinerna.
Du verkar redan ha gjort en komplett ominstallation (windows och allt) om jag läste rätt. Har du någon annan penna du kan prova med? Wacom bytar ut defekta pennor inom en period av två år.
Men Wacom behöver verkligen uppdatera sina drivrutiner, typ omedelbart.
Jag har inga övriga förslag om inte ovanstående skulle fixa det (för trött att tänka, kemitenta på tisdag). Har du pratat med support?
(Håller med om Gimp, köper mycket hellre PS än använder det programmet. Bra att alternativ finns men högst överskattat imho.)
Hm, jag ska testa dina förslag. Men annars ska jag kolla upp garantin. Hoppas den inte gått ut! Hursomhelst, tackar för tipsen^^
Fick just en tanke, det följer med extra "nubs" till pennorna. Hakar din penna upp sig på båda sidor (rit-spetsen och sudd)? Kanske har bara spetsen hakat upp sig. Jag har inte haft min tablet så länge så jag har inte behövt operera mina pennor.. ännu, men det ska gå att rätta till själv om man inte vill lämna in, har jag läst. Nåja. En ide, om inget annat.
Jag tror inte jag fick med några nubs...
Den funkar igen! Installerade om drivrutinerna på en annan dator. Tack för hjälpen! ^^

RSS

Teckna ett spöke:

Klicka på bilden så öppnas en Teckna ett spöke övning.

Teckna-böckerna

Bookmark and Share

Länk till Teckna böckerna på Adlibris.

© 2023   Created by Tecknaren.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

http://teckna.ning.com/rpc_relay.html http://teckna.ning.com/canvas.html