Taggar:
Tänk på att det bara är verktyg och det som räknas är hur man använder dem. Sedan så rekommenderas ett gratis-program som t ex gimp om man nu inte vill vara olaglig eller ja, det beror på hur mycket pengar man har. Men det finns alltid bra gratis-program. : P
Nu till ritplattor, då rekommenderas Wacom då de håller bättre än de billiga ritplattorna som ligger ute på marknaden. Plus att man vet vad man får när man köper. Sedan så är Wacom's ritplattor oberoende av jobbiga batterier. : D
Affärer som brukar sälja ritplattor: PC-Data, OnOff och Webbhallen är några av återförsäljarna(De här affärerna har fysiska butiker...btw!). >: P
"Gimp" har ungefär samma funktioner men kan vara lite krångligt. Så här ser programmet ut i alla fall: http://www.youtube.com/watch?v=MHzMgsBlqJU
hmmm...kom på nu att man kan få med adobe photoshop elements(photoshop light kan man nog säg) när man köper en wacom tablet och det kostar nog bara 100-200kr extra så detta är ett annat alternativ. : P
Jag använder mig av Gimp, Inkscape och mangastudio. Alla programmen har sina för och nackdelar, men sammansatt är de riktigt riktigt bra. Och sjukt mycket billigare än PS (det är bara MangaStudio som kostar och det skär inte i plånboken). Vad gäller ritplattor så titta efter Trust. Det är ett relativt nytt märke som konkurrerar mot Wacom vad gäller kvalité medan de håller nere priset rejält. En ritplatta från Trust kostar ca 1/3 av samma format Wacom. (Jag har två plattor från Trust. En stor för hemmabruk och en mindre som jag kan ta med mig på resor).
Plattorna är helt obundna från alla ritprogram (alla programmen jag tar upp här har inbyggd funktion för tryckkänslighet). He e ba å köp!
Annars kan jag även rekomendera Artweaver. Det är ett gratisprogram som ligger ganska nära Corel Painter. Är inte lika vass som Painter, men det är helt ok om man målar i datorn (det är inte vectorbaserat eller ett fotoredigeringsprogram). Har många olika penslar man kan leka med.
Hoppas att det blir lättare! Och testa MS ett par gånger till. Det är riktigt bra om man tecknar mer cartoonartat.
Varma hälsningar,
Esa
använd paint, man kanske inte kan rita anime men man kan göra jätte fina bakgrunder man kan ha på sin dator eller göra allt möjligt. okej man kan rita anime men det är svårt för jag har testat
© 2023 Created by Tecknaren.
Drivs med tekniken bakom