Teckna.ning.com

Teckna.ning.com - Teckna böckernas webbplats.

Jag undrar om någon här, har ett bättre tips på ett tecknarprogram i datorn. Har använt manga studio men kom inte riktigt överrens med det.
sen tänkte jag också köpa en datorpenna men hittar ingen på marknaden... Skulle vara trevligt med lite svar :P

Visningar: 1634

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Själv använder jag Photoshop som ritprogram, funkar bra för mig även om det är 9 år gammalt. Och med datorpenna, menar du ritplatta då? För det finns att hitta hos några av de stora elektronikkedjorna
Jag använder programmen photoshop CS2 och paint tool sai, just vilka versioner är inte så noga men de två tycker jag extra mycket om <3 Paint tool sai till linearts och ps till färgläggning~ 
Jag använder wacoms bamboo fun (för jag antar att du menar en ritplatta a.k.a tablett när du säger "datorpenna") och den är i storlek A5, det finns såklart olika storlekar och prisklasser. Den jag har var billig och har hållt i snart 3 år tror jag and I LOVE IT! Kolla runt lite på olika levrantörer, i butik eller på internet och hitta en som passar dig bäst!
Haha aa ^^ "datapenna" så syftar jag på en ritplatta :P men ok, tack för tipsen! får kolla lite på min photshop.

Tänk på att det bara är verktyg och det som räknas är hur man använder dem. Sedan så rekommenderas ett gratis-program som t ex gimp om man nu inte vill vara olaglig eller ja, det beror på hur mycket pengar man har. Men det finns alltid bra gratis-program. : P

Nu till ritplattor, då rekommenderas Wacom då de håller bättre än de billiga ritplattorna som ligger ute på marknaden. Plus att man vet vad man får när man köper. Sedan så är Wacom's ritplattor oberoende av jobbiga batterier. : D

Affärer som brukar sälja ritplattor: PC-Data, OnOff och Webbhallen är några av återförsäljarna(De här affärerna har fysiska butiker...btw!). >: P

Ok men är programmen som paint och photshop, eller är det specialutformade för en ritplatta?

"Gimp" har ungefär samma funktioner men kan vara lite krångligt. Så här ser programmet ut i alla fall: http://www.youtube.com/watch?v=MHzMgsBlqJU

hmmm...kom på nu att man kan få med adobe photoshop elements(photoshop light kan man nog säg) när man köper en wacom tablet och det kostar nog bara 100-200kr extra så detta är ett annat alternativ. : P

Aha ok tack får ta och kolla lite på det :)

Jag använder mig av Gimp, Inkscape och mangastudio. Alla programmen har sina för och nackdelar, men sammansatt är de riktigt riktigt bra. Och sjukt mycket billigare än PS (det är bara MangaStudio som kostar och det skär inte i plånboken). Vad gäller ritplattor så titta efter Trust. Det är ett relativt nytt märke som konkurrerar mot Wacom vad gäller kvalité medan de håller nere priset rejält. En ritplatta från Trust kostar ca 1/3 av samma format Wacom. (Jag har två plattor från Trust. En stor för hemmabruk och en mindre som jag kan ta med mig på resor).

Plattorna är helt obundna från alla ritprogram (alla programmen jag tar upp här har inbyggd funktion för tryckkänslighet). He e ba å köp!

Annars kan jag även rekomendera Artweaver. Det är ett gratisprogram som ligger ganska nära Corel Painter. Är inte lika vass som Painter, men det är helt ok om man målar i datorn (det är inte vectorbaserat eller ett fotoredigeringsprogram). Har många olika penslar man kan leka med.

Hoppas att det blir lättare! Och testa MS ett par gånger till. Det är riktigt bra om man tecknar mer cartoonartat.

Varma hälsningar,
Esa 

använd paint, man kanske inte kan rita anime men man kan göra jätte fina bakgrunder man kan ha på sin dator eller göra allt möjligt. okej man kan rita anime men det är svårt för jag har testat

finns en hel del, opencanvans tidigare veritioner är gratis, sen de billigare som är sai, artrage, lite dyrare är corel painter x. 11 osv samt photoshop som den dyraste.

RSS

Teckna ett spöke:

Klicka på bilden så öppnas en Teckna ett spöke övning.

Teckna-böckerna

Bookmark and Share

Länk till Teckna böckerna på Adlibris.

© 2023   Created by Tecknaren.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

http://teckna.ning.com/rpc_relay.html http://teckna.ning.com/canvas.html