Teckna.ning.com

Teckna.ning.com - Teckna böckernas webbplats.

Vi som håller på med framhävningen har en del olika saker att ta ställning. Men den sker oftast ganska snabbt och på känn:

1. Variation i ålder.
2. Variation av motiv. (ex människor, aktiviteter, djur, landskap mm)
3. Att man kan lära sig något av bilden.
4. Variation av stilar.
5. Variation av material.

Det har kommit synpunkter på att bilderna har tecknats av andra bilder. Att teckna av andra bilder kan vara utmärkt träning som konstnärer har gjort i alla tider. Det är dock en fördel om man länkar till den bilden som man har tecknat av eller inspirerats av.
Men ibland så är det svårt att veta om den är avkopierad utan att det ger något ny information. Du får gärna meddela mig i så fall.

Du får gärna komma med dina synpunkter på detta. Och om du tror att du har bättre förmåga att framhäva, så får du gärna gå med i Resursgruppen, och sköta denna uppgift under en period.

Visningar: 75

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

("En diskussion av Esbjorn Jorsater framhävdes Framhävningen" ,
hahah, jag har så låg humor :'D)

att låta vem som kunna få framhäva låter konstigt,
det är ofta många som vill ställa upp men många som inte
tänker på de viktiga med framhävningen, utan mer att de blir
som en status för dem att vara en av "framhävaran"

jag trodde de som framhäv var utbildade tecknare/ konstnärer som
framhävde bilderna
Kom gärna med fler synpunkter på vilka som ska kunna vara framhävare. Men det är klart att det är en fördel om det finns utbildade tecknare som vill göra detta. Gärna om de vill kommentera också. Men som sagt det är en frivillig funktion. Så det är svårt att ställa för höga krav.

Samtidigt kan en "skolad" tecknare/konstnär ha en elitistisk skolsyn på vad som ska framhävas. Och ej uppskattar nya stilar och genrer. Det har jag mött många gånger.

När jag gick konstutbildning som uppskattades exempelvis inte serier eller fantasy-målning. Många i konstskolor idag har en nedlåtande syn på manga.
det är rätt tråkigt att höra D: man tycker konstutbildningar borde vara öppet för det mästa

uhn.. de är svårt med ide till framhävare D: har ingen ide just
nu liggande på någon som skulle passa som framhävare och att
sätta bilderna på de "populäraste" känns dumt med eftersom
bilderna får 1 tittarsiffra efter varje gång man klickar på bilden, att
personer lätt kan öka antalet bara för framhävningen.. så svårt ._. *tänka så de knakar*

själv är jag ju aktiv på sidan och öppen för att stilar, men jag är
den dåligaste personen på att kommentera andras bilder ^_^'
så känner mig samtidigt som den sissta personen att ställa upp
Det är bra att du kommit med dina synpunkter. Det sätter alltid igång en process.
Framhållningen handlar inte om att presentera de "bästa" bilderna, utan visa lite av bredden av medlemmarnas teckningar. tror ingen har tid att göra en ständig noggrann och "rättvis" bedömning.
Om någon vill ha en sådan lösning så får den själv komma med förslag på hur det ska gå till. Utan budget.

Ett alternativ är att ha inställningen, populäraste bilder eller senaste bilder. Då behöver ingen ägna tid till detta utan det generas automatiskt.

Säg gärna vad du tycker.
Jag tycker att framhävningen fungerar bra. alla får liksom en chans.
men jag håller med sora, och tycker inte att vem som helst ska kunna bli framhävare... för mig gör det ingenting om det inte är någon utbildad tecknare, men jag tycker ändå att det ska finnas vissa krav på framhävaren, som att den måste vara i en mogen ålder, ha varit medlem i en viss tid och visat sig seriös i sitt målande, och gett bra och konstruktiv kritik som andra har nytta av.

men jag tycker fortfarande att framhävningen är en bra funktion och den är spridd så att även de som inte tecknat sedan de var små eller sitter och tecknar i 7+ timmar om dagen kan få en chans att bli framhävd. Dessutom så är det ett bra sätt att få en bred bild av vad för människor som är på sidan och hur de använder olika stilar och material. dessutom när man framhävs så betyder det ju att någon har sett något speciellt med ens bild, och då blir man ju glad och uppmuntrad till att fortsätta att förbättra sitt tecknande. :)
" dessutom när man framhävs så betyder det ju att någon har sett något speciellt med ens bild, och då blir man ju glad och uppmuntrad till att fortsätta att förbättra sitt tecknande. :) "

ja, men kan även vara negativt för vissa D:
en sitter flera timmar och är jätte stolt med sitt resultat ,ägger in och inte blir framhävd,
mendan sedan se en bild som är simplare och framhävs och tog mycket kortare tid att göra,
så kan ju personen börja tro att vad den en gör inte gör är inte tillräckligt.

(var bara ett exempel nu ^.^' )
hmm... ja jag vet vad du menar.

det skulle vara svårt att göra framhävningen helt rättvis. jag har inte riktigt någon lösning på det problemet. :/
man skulle kunna dela upp framhävningen i två kategorier. en då man har kvar den gamla framhävningen och sedan har en annan som man typ kallar veckan/månadens bilder, där de "bästa" bilderna hamnar, de som har spenderats mest tid på, de som är genomtänkta och som visar upp en bra teknik och förmedlar känsla..
men även det skulle nog ses som orättvist på samma sätt som den nuvarande framhävningen, eftersom att alla antagligen kommer att anse att ens egna bilder borde hamna där. och det är svårt för framhävarna att välja rättvist och allt sånt... (vilket blir precis som den andra framhävningen) arrghh vilket problem.

ne jag har ingen aning. :')
Man har nytta av att ha fotoreferens också. Men en bra övning kan vara att man utgår från en målning eller fota och tecknar av den. Och att man sedan tänker sig att man ser motivet från en annan vinkel, och tecknar av den från den nya vinkeln.
hej jag heter henry jag är 13 år jag gilar att teckna manga.......... jag kan inte rita så bra manga och en kille i min klas han är dubel så bättre en mej vad ska jsg göra?
skulle nog passat mer om du tog upp detta i en egen tråd ^^

men tror de enda som går att svara på de är öva öva och öva ^^
om han är bättre kanske han kan hjälpa dig ^^
Hej Henry! Det är jag Nasir! Du har aldrig frågat mig ifall jag kan lära dig:D du har bara frågat om jag kan "RITA" en bild åt dig:) Men Visst kan jag lära dig!

Hälsningar: killen i din klass som ritar bättre en dig(knappast! Henry du äger mig)

RSS

Teckna ett spöke:

Klicka på bilden så öppnas en Teckna ett spöke övning.

Teckna-böckerna

Bookmark and Share

Länk till Teckna böckerna på Adlibris.

© 2023   Created by Tecknaren.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

http://teckna.ning.com/rpc_relay.html http://teckna.ning.com/canvas.html