Teckna.ning.com

Teckna.ning.com - Teckna böckernas webbplats.

Här är någonting jag har sett väldigt ofta i många olika bilder, mest av i dem som är gjorda i anime/manga-stil. Jag har inget emot den, men jag tycker att folk borde teckna lite mer variation i ansiktena.

Jag har sett folk som kan hitta på hundratals olika karaktärer med olika personligheter och utseenden, men... allihopa har exakt likadana ansikten. De ritar praktisk taget exakt samma person i olika kläder och hårstilar, med några få skillnader.

Det är synd, för att olika ansikten är en av de bästa sätten att teckna en unik karaktär. I stället slänger folk på en miljon onödiga detaljer för att de ska vara annorlunda. Jag säger inte att det är något fel på att ha mycket detaljer, men det ska inte ersätta en bra karaktärsdesign. Det är däremot okej att ha både och.

Ansikten kan också avslöja en hel del om ens personlighet och vanor. Vem ser elak ut? Vem är snäll? Vem ser ut att haft det bra och vem har haft det svårt hela livet? Ser någon ut som de är mer trolig att starta ett bråk än någon annan?

En sak som jag har läst är att det bästa sättet att se om man har en bra karaktärsdesign är om man fortfarande känner igen dem om de är nakna och flintskalliga.

Ger de fortfarande samma intryck som förut? Kan man se skillnad på dem även så här? Deras personligheter? Pröva att göra detta med dina egna karaktärer. Om du inte ser någon skillnad kanske du ska fundera på att göra dem lite mer olika. Ansiktena är en av de mest intressanta delarna på en karaktär så det är bra att variera dem!

En annan viktig sak som är antagligen anledningen till att man ritar likadant: Var inte rädd för att rita fult! Ingen har perfekta ansiktsdrag, och att rita perfekt och snyggt slutar vanligtvis med att bilden blir tråkig. Varför inte pröva att rita en annorlunda näsa? En annan form på huvudet? Kraftigare käke? Kanske du kan pröva att rita tjocka ögonbryn även om det är en tjej? Lek med ansiktena, även om man ger dem "fula" drag som kan man ändå få det att se rätt så snyggt. Det är svårt i början, men när man väl har vant sig vid detta så blir det riktigt kul att komma på olika sätt att teckna dem.

Vilken stil man än tecknar i så kan man göra detta. Jag lovar att detta kommer att få dem att se mycket mer intressanta ut.

Visningar: 1211

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Gud va bra beskrivning! Gör du någonsin en "Lär dig teckna ansikten" bok så tycker jag att du ska ha med den här beskrivningen i den! :D

Asbra skrivet :D och tack för tipset :)

RSS

Teckna ett spöke:

Klicka på bilden så öppnas en Teckna ett spöke övning.

Teckna-böckerna

Bookmark and Share

Länk till Teckna böckerna på Adlibris.

© 2023   Created by Tecknaren.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

http://teckna.ning.com/rpc_relay.html http://teckna.ning.com/canvas.html