Teckna.ning.com

Teckna.ning.com - Teckna böckernas webbplats.

Bildspel som presenterar sidan som beskriver ansiktets proportioner.

Hitta fler bilder liknande denna på Teckna.ning.com
Beskrivning: I "Teckna manga" lärde man sig teckna mangafigurer. "Teckna mera manga" lär ut hur man berättar en spännande historia med sina figurer. Här visas hur man tecknar häftiga effekter och väljer rätt bildvinklar och sidkompositioner för att skapa action, humor och romantik.
Bokskick: Hårda pärmar, 32 sidor i färg.

Innehåll:
Hästens kropp, hästhuvudet, mulen och ögonen, färgläggning, hästens skelett och muskler, skuggning, hästkommunikation, myten om Pegasus, myten om Sleipner, hästens historia, hitta bra vinkel, cartoon-häst, slutet.

Rescensioner:

"Om du gillar att teckna bör du absolut läsa den här boken. Henrik Sahlström och Esbjörn Jorsäter lär på ett enkelt och pedagogiskt sätt ut grunderna i hur man teckna ansikten. Här redogör för allt från skiss till färdigt porträtt. Vid första anblicken kan boken med sina många bilder tyckas rörig men läser man texterna noga och samtidigt tittar på bilderna, så finns här mycket att lära. Beskrivningar och tips blandas med olika övningar. I boken finns också ett kapitel om hur du kan jobba med din bild i datorn. "Teckna ansikten" är perfekt för dig som tycker det verkar kul med porträtt men aldrig riktig vågat testa att måla just det."
Ida Stark.

"Det är en rolig och lättsam bok som helt naturlig domineras av serietecknarens behov av att skapa tydliga karaktärer, både onda och goda, roliga och ödestyngda."
Birger Erikssom. Dala-Demokraten

"I en mängd lekfulla uppgifter visar författaren hur man kan avdramatisera tecknandet på olika sätt. Genom att klippa sönder bilder av olika ansikten och sedan foga samman delar ifrån dessa, kan man skapa nya porträtt. Porträtten kan tecknas upp och ner eller genom att man enbart tittar i spegeln (inte på pappret) när man gör självporträtt; detta är några idéer att få en mer avslappnad attityd till skapandet. Hur ser ansiktens proportioner ut? Vad är skillnaden på en mans och kvinnas ansikte? Hur får man i ögon och hår? Hur markerar man ålder och skuggor? Detta och mycket mera får läsaren tips om i mycket instruktiva bilder och lustfyllda exempel, utmärkta att använda hemma eller i en skolsituation från skolår 4 och uppåt. En rolig och fantasieggande bok att sätta i händerna på både barn och vuxna. "
Christina Wedenmark. BTJ

" I boken finns värdefulla tips hur man övervinner rädsla och hämningar och lär sig jaktta motivet och träna upp sin skicklighet."
Britt Jakobsson. Barnbokskrönikör

"Steg för steg får man här lära sig att teckna ansikten, vilket är av central betydelse när man ska avbilda människor. Boken är pedagogiskt uppbyggd med stegrad svårighetsgrad ju längre fram man kommer.
Inledningsvis är det enkla ballonger med prickar och streck för olika känslouttryck som blir till ansikten. Sedan behandlas ansiktets olika delar och proportioner, följt av olikheter beronde på kön och ålder. Att rita karikatyrer gås också igenom. Boken är lättläst och lättfattlig. Boken lämpar sig från 11 år och uppåt, men även den vuxna finner här mycket matnyttigt. Inom bildundervisningen kan boken användas. "
Johan Karlsson. BTJ

"Teckna ansikten är en instruktionsbok till den som gärna vill lära sig lite trix när man tecknar. Jag har sett flera sådana här böcker och trots att jag är mycket intresserad av att teckna har jag aldrig orkat ta till mig tipsen. Jag har lagt bort böckerna för att få misslyckas i fred för att sedan känna mig duktig när jag själv hitta lösningen. Den här boken skiljer sig dock något från övriga "teckningsinstruktioner". Den har intressant innehåll med fakta, funderingar, exempel och egna missslyckanden. Den är mycket pedagogisk.

Boken gav mig kanske inte så mycket inspiration eller oupptäckt fakta men den gav mig påminnelser och råd. Jag tycker den är mycket bra och jag tror den kan vara ett mycket bra val av den som verkligen vill utvecklas snabbt.
För mig är det fortfarande svårt att tjuvkika. Jag håller mig till mina truliga försök, men jag tror att den för många andra kan vara mycket givande.
Esbjörn Jorsäter är serieskapare, illustratör och lärare i bildberättande.
Henrik Sahlström är hans gamla elev och de har tillsammans tecknat materialet till "Teckna ansikten". Det är en bra ton i texten och den flyter på lätt. Sen gör det givetvis mycket att det är så mycket bildexempel.
Jag tror att detta kan vara en mycket bra presentbok till den som är från tio år och uppåt och intresserad av att teckna och teknikerna som kommer med det. Det handlar både om verklighetstrogna bilder och karikatyrer så jag gissar att den kan komma till nytta på flera olika sätt. Man gör inte efter en mall utan ger istället möjligheter. Det är ganska mycket grunder i teckning vilket är mycket bra."

Linn Nyström Bennich, 16 år

Här kan du se mer info och köpa Teckna ansikten till bra pris.

Du som köpt boken får gärna kommentera vad du tycker. Vad var svårt att förstå. Vilket uppslag uppskattade du mest eller minst eller lägg upp bilder från övningarna från boken, så kan bokens upphovsmän svara om du önskar det.

Visningar: 1219

Teckna ett spöke:

Klicka på bilden så öppnas en Teckna ett spöke övning.

Teckna-böckerna

Bookmark and Share

Länk till Teckna böckerna på Adlibris.

© 2017   Created by Esbjorn Jorsater.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

http://teckna.ning.com/rpc_relay.html http://teckna.ning.com/canvas.html