Teckna.ning.com

Teckna.ning.com - Teckna böckernas webbplats.

Åsas presentationav sig själv: Jag arbetar som Serietecknare och Illustratör med speciell inriktning på Manga. Jag har gått två år på Serieskolan i Malmö och sedan dess jobbat heltid som frilans tecknare i drygt 4 år. Min första Serie Tokyo by Night blev publicerad i Manga Mania 2004, och marknadsfördes som den första Svensk Mangan. Sedan dess har jag tecknat Stall Norrsken - serien för Bonnier Carlsen, Kishako Sportreportern för Egmont Kärnan, varit med betydligt mer i Manga Mania och tidningen Shojo Stars med mera. Jag har även fått Stipendium och praktiserat som assistent i en Japansk serietecknares studio.

Läs mer serier om Åsas tid i mangastudion i Tokyo www.asaekstrom.com

Skriv gärna vad du tycker om Åsa Ekströms nya webbplats och serier. Du har även möjlighet att ställa frågor i denna diskussion till henne så kommer hon att svara.

Åsa Ekströms bok Ljusets hunger (stall Norrsken).

Visningar: 1518

Inlägg i den här diskussionen

Åsa är en av mina svenska favorittecknare, alla borde läsa mangan Sayonara September som finns på hennes hemsida, jag ser fram emot nästa kapitel!
Jag undrar om det är tufft att hela dagarna jobba på någon annans historia? Och är det inte tufft att bo i ett helt främmande land med främmande seder och främmande språk?

Man kan läsa om Åsa i ett ganska nytt nummer av Bild och Bubbla också, om någon är intresserad...
Ja! Läs Sayonara September, den finns gratis på min hemsida. I dagarna kom kapitel 7 - senaste - upp också.

Att hela dagarna teckna på andras serier var lärorikt, men inte i längden det jag ville göra. Att teckna sin egna serie/göra egna verk vill väldigt många tecknare, men hyran och snabbnudlarna måste ju betalas varför vi slavar med annat. Språket var tufft i Japan, speciellt i början när jag inte förstod någonting, men man lär sig att kommunicera på andra sätt - i studion tex ritade vi teckningar till varandra som instruktioner.

/Åsa
Hur ska man gå tillväga för att praktisera/jobba på en mangastudio i Japan?

När började du teckna manga? Vad gjorde att du ville teckna på detta japanska sätt?

Vad lärde du dig främst på Serieskolan i Malmö?

Vilka egenskaper är viktigast för att lyckas som professionell mangatecknare, förutom talang för att teckna?
Jag hade tur som hade kontakter som introducerade mig till "min" studio i Japan, annars är det nog svårare. Man får helt enkelt ta kontakt med en tecknare/studio via email/fax eller brev med arbetsprover. Men om man inte lyckas få kontakt med en tecknare som pratar Engelska är det nästan ett måste att man kan Japanska.

Jag började teckna manga som hobby när jag var 14. Jag blev förälskad i de japanska serierna och ville teckna egna, helt enkelt.

På serieskolan fick vi lära oss allt från ren teckningslära till seriehistorik och att skriva manus och synopsis till hur man tar kontakt med förlag och jobbar professionellt. Mest nytta hade jag av de kontakter jag fick genom skolan, dock.

Man måste ha självdisciplin och hålla sina deadlines, det är förmodligen det viktigaste.

/Åsa
Du har ofta intressanta perspektiv och vinklar i dina bilder.
Hur går du tillväga för att hitta bra bildvinklar? Gör du flera skisser för olika vinklar, eller går du runt i fantasin (som i bilden).

Bilden är av K-Hei Mak för boken Teckna mera manga.

Eller tänker du dig filmscen i huvudet, och som du sedan plockar stillbilder från filmen.
Jag ser scenerna jag tecknar mycket riktigt som en film i huvudet och det är därifrån perspektiven kommer. Oftast blir det snett uppifrån i vinkel av någon anledning. Men jag kan också bli inspirerad av serier jag läser och använda mig av andra tecknares perspektiv som utgångspunkt för mina egna.
Man ska inte vara rädd för att flippa med perspektiv och använda sig av roliga och intressanta vinklar; varför inte ha ett till synes irrelevant föremål i fokus och karaktärerna i bakgrunden?
Sådant ger dynamik i bilderna.
Att använda sig av referensfoton är heller aldrig fel om man tycker något är svårt att få till bra på fri hand.

/Åsa
Hej
Jag undrar hur får man till en bra serie? Vad är det man ska tänka på?
Älskar Stall Norsken och så undrar jag med när började du rita manga?
Hej!

Svår fråga men vanligtvis när man börjar med en serie är det vanligt att man är alltför ambitiös vad gäller längden och alltså inte gör klart den. Det viktigaste skulle jag säga är just det; att man avslutar sina projekt. En bra idé är därför att skriva synopsis och därefter manus innan man börjar teckna. På så vis har man en början och ett slut på historien.

Jag började teckna manga när jag var sådär 13-14 år, men på heltid först när jag var 19-20 år ^_^...

/Åsa
Okej när man skriver själva manuset ska man skriva ner det som händer i scenerna oxå som i ett vanligt teatermanus eller enbart vad karkatärerna ska säga?
Hur kan jag förbättra mig som manga tecknare? P.S. Du e en av världens bästa på att teckna manga!! D.S.
Tack ^_^

Jag började med att rita av bilder av tecknare jag gillade, det är ett bra tips. Sin egen stil utvecklar man i vilket fall, men genom att börja med att teckna av lärde jag mig rita tex hur hår faller, klädveck osv. Jag använder fortfarande mycket referensfoton när jag tecknar.
Men visst blir ens stil lite influerad av de serier man läser och gillar. I japan fick jag tex höra att min stil framkallade nostalgiska känslor! Då kände jag mig ganska gammal... O_o;

Sen om man vill göra serier och inte bara illustrationer i mangastil krävs det att man tecknar just seriesidor. Jag hade en serie jag tecknade på under flera år som yngre, idag tittar jag på den och får rysningar över hur dålig storyn var men att teckna på den lärde mig mycket om sidlayout och berättarteknik. Dessutom såg jag tydligt hur jag utvecklades från sida 1 och framåt, vilket var uppmuntrande. Så eget serieprojekt rekommenderas.
*När du jobbade för studion i Jp, hur mkt fick du betalt för en arbetsdag, / timme ?

*Om man själv skulle villja jobba som du gjorde i Jp, vart/vilka ska man vända sig till?

*Hur länge var du anställd som assistent, vad var det roligaste tråkigaste?

* Om du fick chansen, skulle du göra det igen.?

/Mvh Claine
ganbatte!

RSS

Teckna ett spöke:

Klicka på bilden så öppnas en Teckna ett spöke övning.

Teckna-böckerna

Bookmark and Share

Länk till Teckna böckerna på Adlibris.

© 2023   Created by Tecknaren.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

http://teckna.ning.com/rpc_relay.html http://teckna.ning.com/canvas.html