Teckna.ning.com

Teckna.ning.com - Teckna böckernas webbplats.

Åsas presentationav sig själv: Jag arbetar som Serietecknare och Illustratör med speciell inriktning på Manga. Jag har gått två år på Serieskolan i Malmö och sedan dess jobbat heltid som frilans tecknare i drygt 4 år. Min första Serie Tokyo by Night blev publicerad i Manga Mania 2004, och marknadsfördes som den första Svensk Mangan. Sedan dess har jag tecknat Stall Norrsken - serien för Bonnier Carlsen, Kishako Sportreportern för Egmont Kärnan, varit med betydligt mer i Manga Mania och tidningen Shojo Stars med mera. Jag har även fått Stipendium och praktiserat som assistent i en Japansk serietecknares studio.

Läs mer serier om Åsas tid i mangastudion i Tokyo www.asaekstrom.com

Skriv gärna vad du tycker om Åsa Ekströms nya webbplats och serier. Du har även möjlighet att ställa frågor i denna diskussion till henne så kommer hon att svara.

Åsa Ekströms bok Ljusets hunger (stall Norrsken).

Visningar: 1518

Inlägg i den här diskussionen

* Det var lite komplicerat i mitt fall; jag fick stipendium för att vara där. En vanlig lön för en assistent är annars runt 800 yen/h vilket är ungefär ca 48 kr/h. Men man får betänka att Svenska kronan ligger högre än yen, så i Japan var det standard. Animatörer får dock hemskt dåligt betalt som jag hörde, runt 400 yen/h (24 kr/h). Ouch!

*Jag blev introducerad via kontakter, men annars måste man först förmodligen lära sig japanska och sedan själv ta kontakt med en studio/tecknare. Antingen genom att bestämma möte i Japan, faxa, maila eller skicka arbetsprover.

*Totalt 3 månader men uppdelat i 2 omgångar. Det roligaste var att lägga raster, tråkigaste att "rengöra" sidor i datorn från skräp. Men Japanska arbetsplatser har ett strikt hierarkisystem och man ska jobba sig uppåt. Det betyder att det ofta tar flera år innan man får riktigt ansvarsfyllda uppgifter, som tecknande och tuschande.

*Nej, det var fantastiskt roligt att prova och mycket lärorikt, men jag vill teckna mina egna serier hellre än att arbeta med andras.

/Åsa
Hej! Jag undrar vart du får alla ideer ifrån, min hjärna äralderles tom! Och så undrar jag hur man kan lära sig att måla om man inte har talang asså jagmenar jag kan måla ibland. Offtast när jag målar blit det fult men ibland säger det PANG! och så blir det skit bra hur ska man göra för att det ska fortsätta att gå bra?
MVH Jonna
Hej!

Idéer får jag från andra serier jag läser, film, animation, andra illustratörer och konstnärers verk som inspirerar mig, händelser i mitt eget liv osv.

Det är många tecknare som inte är "bra" på att måla men har något att berätta vilket gör deras bilder intressanta i alla fall. Så det är inte bara det tekniska som är viktigt, om man har ett fänglande motiv kan det räcka. Annars kan jag bara säga att för att bli bra är det bara att öva och öva, teckna av och öva mera.

Lycka till!

/Åsa
Allså jag ahr läst alla stall norskens böcker och jag ÄLSKAR VÄRKLIGEN DOM!!!! DOM ÄGER ALLT!!!!! Åsa Ekström är en av mina absoluta favo tecknare. Åsa jag är ett strort fan av diig!!!!!! <3 <3 <3 <3 <3 <3 snälla det mpste komma ut mera från stallnorrsken!!!!!! annars döör jag (eller blir väldigt ledsen...)
hej!
Tack!!! Vad glad jag blir!

Tyvärr är stall norrsken så avslutad som den kan bli... men jätteroligt att du gillar den! ^_^ Men nu mars kommer en annan serie jag illustrerat ut på Bonnier Carlsen, Drakriddare heter den, och boken som kommer heter Tam, tiggarpojken.

Sen i höst kommer min egen serie sayonara september ut på förlaget Kartago, hoppas folk gillar den! Håll tummarna för mig, och berätta gärna att den kommer för andra mangaintresserade! ^_^

/Åsa
Hej!
snälla åsa kan du hjälpa mig?
kan du typ beskriva ett manga huvud eller så kan du mejla bild till paulina_jansson_@hotmail.com
snnäälla
hej hur börgar man med en krop att rita snäla visa =(
Hej !
Jag tycker om dina mangateckningar . Det ser bra ut. Jag vill gå med på en manga-kurs-teckning i höst ?
hej målar man gaara?
Hej Åsa Ekström!Ska verkligen försöka hitta Sayonara September i bokhandlarna den verkar så bra!en fråga bara,är det shojo eller shounen?eller blandat?
Hej!

Sayonara September är en blanding men mest influerad av shojo eftersom det var vad jag växte upp på ^_^

/Åsa
Åsa är en fantastisk tecknare, älskar speciellt Stall norrsken. Men jag har ett problem med det, för jag älskar dom så mycket att jag letat efter dom på nätet. Men hittar ingen bild alls från böckerna(knappt), och det gör mig riktigt besviken :(.Vet någon person vart man kan hitta hennes verk, och helst stall norrsken bilder. Tack på förhand för svar// Ange

RSS

Teckna ett spöke:

Klicka på bilden så öppnas en Teckna ett spöke övning.

Teckna-böckerna

Bookmark and Share

Länk till Teckna böckerna på Adlibris.

© 2023   Created by Tecknaren.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

http://teckna.ning.com/rpc_relay.html http://teckna.ning.com/canvas.html